Legea privind obligativitatea folosirii cauciucurilor de iarnă
Când trebuie înlocuite cauciucurile de vară cu cele de iarnă?
Ce cauciucuri sunt acceptate ca anvelope de iarnă?
Ce se întâmplă dacă pui anvelopele de iarnă prea devreme?
Cum îți alegi cele mai bune anvelope de iarnă?
10 mituri demontate despre anvelopele de iarnă

Legea privind obligativitatea utilizării cauciucurilor de iarnă

        Fără doar și poate, primul lucru la care șoferii se gândesc atunci când vine vorba despre pregătirea mașinii pentru iarnă îl reprezintă anvelopele. Asta și pentru că acest aspect este reglementat prin lege: Ordonanța Guvernului nr. 5/2011, care impune obligativitatea echipării autoturismelor cu anvelope de iarnă în sezonul rece, a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 80, din 31 ianuarie 2011. Aceasta a fost aprobată prin Legea nr. 161/2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 503 din 14 iulie 2011.

Potrivit Ordonanței, șoferii sunt obligați să aibă mașinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Într-o formă mai veche a actului normativ se stabilea că anvelopele de iarnă sunt obligatorii în perioada noiembrie-martie, însă prevederea nu mai există în forma actuală a Ordonanței, întrucât practica a demonstrat că la fel de bine poate ninge și în lunile octombrie sau aprilie.

Pentru a evita o confuzie privind faptul că anvelopele de iarnă ar trebui montate doar după 1 noiembrie (data intrării în vigoare a Ordonanței, în anul 2011), Noul Cod Rutier 2015-2016 nu mai menționează nimic despre perioada obligativității, ci doar despre condițiile de drum. Astfel, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, constituie contravenție și se sancționează cu reținerea certificatului de înmatriculare și amendă din clasa a IV-a de sancțiuni (de la 9 la 20 de puncte-amendă). De la 1 februarie 2017, punctul de amendă s-a majorat la 145 de lei, ceea ce înseamnă amenzi cuprinse între 1.305 și 2.900 de lei.

În plus, în caz de accident, anumite companii de asigurări nu plătesc despăgubiri pentru mașinile asigurate, dar care nu au fost dotate cu anvelope de iarnă.

Când trebuie înlocuite cauciucurile de vară cu cele de iarnă?

Condițiile de drum nu reprezintă singurul criteriu de înlocuire a cauciucurilor. Deși legea nu prevede acest lucru, pentru o mai bună siguranță în trafic, specialiștii auto recomandă ca anvelopele de vară să fie înlocuite cu cele de iarnă când temperatura scade sub 7 grade Celsius. Și asta pentru că, sub această temperatură, cauciucurile de vară își pierd din elasticitate, reducându-se aderența la șosea și afectându-se în mod serios distanța de frânare (aceasta poate crește chiar şi de trei ori).

Cauciucul din anvelopele de iarnă este mai moale, mai rezistent la frig și are o aderență mai bună pe suprafețe alunecoase, permițând o mai bună manevrabilitate a vehiculului și oprirea într-un timp mai scurt. Dincolo de eficiență și siguranță, înlocuirea pneurilor de vară cu cele de iarnă, la temperaturi mai mici de 7 grade (și viceversa), va crește și durata de viață a acestora.

Spre deosebire de cauciucurile de vară, anvelopele pentru sezonul rece au o concentrație mai mare de cauciuc natural și dioxid de siliciu. Asta le permite să-și păstreze flexibilitatea chiar și atunci când temperaturile coboară sub pragul de îngheț, în timp ce șanțurile mai adânci de care sunt brăzdate le oferă aderență mai mare pe zăpadă sau polei, rezistență mai bună la frânare și reduc riscul de acvaplanare, permițând apei să iasă mai ușor de sub anvelopă.

image4

Ce cauciucuri sunt acceptate ca anvelope de iarnă?

Definirea cauciucurilor de iarnă reprezintă un alt subiect controversat. Aceeași OG 5/2011 stabilește că autoturismele trebuie dotate cu anvelope omologate conform Directivei 92/23/CE a Consiliului din 31 martie 1992 privind pneurile autovehiculelor și ale remorcilor acestora, precum și montarea lor.

Aici intervine discuția în cazul anvelopelor all-season – sunt sau nu sunt acceptate pe timp de iarnă? Reprezentanții Direcției Rutiere susțin că, pentru a fi acceptate ca anvelope de iarnă, acestea trebuie să fie inscripționate cu unul dintre simbolurile „M+S”, „M.S.”, „MS” sau „M&S”, fără a include în această categorie anvelopele marcate numai ,,all-season”. Literele M și S reprezintă inițialele cuvintelor “mud” și “snow” („noroi/nămol” și „zăpadă”).

Astfel, anvelopele denumite comercial „all-season” sau 4S, ca și cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate pe timp de iarnă doar dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M&S), potrivit Ministerului Transporturilor.

Un alt simbol la care trebuie să fiți atenți este fulgul de nea de pe anvelopă – acesta atestă că aveţi un cauciuc de iarnă cu care puteţi circula legal. Căutaţi indiciile fulgului alături de prezenţa inscripționării M+S – după această informație se uită și poliția atunci când vă oprește.

image8

Ce se întâmplă dacă pui anvelopele de iarnă prea devreme?

        Fiecare tip de anvelopă este proiectat pentru a rula în anumite condiții de mediu, iar utilizarea unei anvelope de iarnă la temperaturi de peste 7 grade Celsius nu numai că nu este recomandată, dar poate avea un efect invers celui scontat. Structura anvelopelor de iarnă devine din ce în ce mai moale pe măsură ce temperaturile cresc. Acest lucru înseamnă distanţe mai mari de frânare, instabilitate şi manevrabilitate mai slabă – la fel cum în cazul anvelopelor de vară compoziţia devine prea tare la temperaturi joase şi maşina frânează mai greu sau derapează mai uşor.

Mai mult, dacă se rulează cu anvelope de iarnă pe distanţe lungi şi la temperaturi ridicate, acestea se vor uza prematur, iar când vor fi utilizate din nou în condiţii de vreme rece, nu vor mai fi la fel de eficiente.

O altă consecință neluată în calcul de mulţi șoferi este creşterea consumului de carburant: conform testelor, s-a constatat o creştere medie a consumului de 0,5 litri la 100 km parcurşi.

Cum îți alegi cele mai bune anvelope de iarnă?

Deşi poate părea simplă, alegerea cauciucurilor de iarnă trebuie făcută cu mare atenţie. În primul rând pentru că este vorba despre siguranța ta și a celorlalți pasageri, dar și pentru că o anvelopă nepotrivită ar putea afecta autoturismul și, nu în ultimul rând, ar putea atrage după sine amenzi usturătoare.

Primul pas pe care trebuie să îl faci este să citești în cartea tehnică a mașinii (sau, la unele modele, pe marginea interioară a uşii şoferului) și să afli care sunt dimensiunile corecte, așa cum recomandă producătorul. De exemplu, dacă în manualul de utilizare a automobilului scrie 215/65/16, acestea trebuie să fie și dimensiunile anvelopelor de iarnă, nu 225/65/16, chiar dacă pneul s-ar potrivi pe janta de 16 inch.

Haideți să vedem ce reprezintă aceste numere și celelalte simboluri inscripționate pe anvelope. În exemplul 235/70R16 105H:

  • 235 – este lăţimea anvelopei în milimetri;
  • 70 – reprezintă raportul înălţimii anvelopei faţă de lăţime, exprimat în procente. O confuzie des întâlnită în rândul şoferilor începători, care sunt de părere că înălţimea este de 70 mm. De fapt, e vorba despre 70% din lăţimea de 235 mm, adică 164,5 mm, care împărțit la doi are ca rezultat 82,25 milimetri – aceasta este înălţimea;
  • R – este tipul construcţiei carcasei anvelopei, în acest caz Radial;
  • 16 – este diametrul cercului interior al anvelopei (în inch);
  • 105 H – reprezintă indicii de sarcină și de viteză.

image2

Indicele de sarcină este foarte important, greutatea anvelopelor fiind dictată de cea a mașinii. Codul format din cifre îți arată câte kilograme are o anvelopă. Trebuie să fii foarte atent la cum convertești acest cod, pentru că un cauciuc prea ușor ar putea să nu suporte greutatea mașinii și să cedeze în trafic. Există un calcul special după care poate fi aflată sarcina – în exemplul de mai sus, 105 corespunde la 925 kg/anvelopă.

tabel indici sarcina

Indicele de viteză este exprimat în litere și variază de la A1 (5 km/h) la Z (>300 km/h). Majoritatea autoturismelor au anvelope care pot rula cu 210 km/h (indice de viteză H, la fel ca în exemplul nostru) sau 240 km/h (indice de viteză V), chiar dacă viteza maximă a autoturismului este de 170-180 km/h.

indice viteza

Nivelul de zgomot al anvelopelor

Acest parametru influențează mult atmosfera din mașină, un nivel bun pentru anvelope fiind sub 70 de decibeli. Zgomotul făcut de anvelope se percepe în special la drum lung și pentru foarte multe persoane este destul de obositor. Dacă anvelopele sunt mai vechi de patru ani, acestea vor scoate și mai mult zgomot la rulare. Anvelopele premium sunt mai silențioase.

Frânarea pe suprafețe umede

Frânarea pe suprafețe umede (foarte importantă mai ales în condiții de drum pe timp de iarnă) este testată de toți producătorii de anvelope și este marcată pe etichetă cu litere de la A la G. Anvelopele premium vor avea cele mai bune performanțe, notate cu A, B sau C. În condiții de umezeală, distanța de frânare de la 80 de km/h la 0 poate fi cu 18 metri mai scurtă (30%) pentru anvelopele de clasă A față de cele de clasa G. Etichetarea anvelopelor a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2012.

Economie de carburant

Testele efectuate de producătorii de anvelope au demonstrat că acestea influențează direct consumul de carburant. Performanțele sunt notate tot cu litere de la A la G, ca și în cazul frânării pe suprafețe umede. Și în acest caz, anvelopele premium au cele mai bune performanțe, notate cu A, B sau C. Diferența de consum dintre o anvelopă clasa A și una clasa G este de 7,5%.

eticheta anvelope

Cum verificăm data de expirare a anvelopelor?

Durata de viață a unei anvelope este de patru ani, dar în unele cazuri anvelopele premium pot fi folosite timp de cinci-șase ani. În orice caz, anvelopele mai vechi de cinci ani sunt considerate a fi expirate. Pentru a afla când a fost produsă o anvelopă, trebuie verificat codul DOT (cel care validează că anvelopa este în conformitate cu cerințele US Department of Transportation).

Acesta este un cod format din patru cifre în care primele două reprezintă săptămâna din an, iar celelalte două reprezintă anul fabricației. De exemplu: DOT 3708 înseamnă că anvelopa este produsă în a 37-a săptămână din anul 2008. Un an are 52 de săptămâni.

image5

Anvelope de iarnă sau cele all-season?

Anvelopele all-season reprezintă o opțiune pentru persoanele care fie au limitări de natură financiară, fie nu vor să aibă două seturi de pneuri pe care să le alterneze (inclusiv din rațiuni de spațiu de depozitare adecvat). Atenție, acestea trebuie să aibă inscripțiile „M+S” (mud + snow) și „fulgul de nea” pentru a fi acceptate și pe timp de iarnă.

Chiar și așa, eficiența lor este sub cea a unor anvelope de iarnă. Distanța de frânare a unor anvelope de iarnă, comparativ cu cele all-season, poate fi cu până la 10% mai scurtă, adică două lungimi de vehicul (9-10 metri).

Deși aparent mai ieftine, costul cu anvelopele all-season se dovedește a fi mai mare, per total, și asta pentru că acestea nu pot fi folosite mai mult de un an şi jumătate, doi ani, în final fiind necesar să fie schimbate mult mai des. Pe de altă parte, dacă este schimbat conform anotimpului, un set de anvelope noi poate fi folosit cel puţin trei ani (în cazul celor de vară) şi unul de anvelope de iarnă timp de patru-cinci ani.

În situația în care nu aveți alternativă și optați totuși pentru anvelopele all-season, specialiștii recomandă să circulați încet, să nu conduceți mașina la limită și să alegeți o marcă premium de anvelope all-season (Goodyear, Continental, Pirelli, Bridgestone).

image6

Anvelope noi, reșapate sau second-hand?

Din punct de vedere al siguranței și eficienței, cele mai recomandate anvelope, atât de către autoritățile din domeniu, cât și de specialiștii auto, sunt cele noi. Evident că acestea sunt și cele mai scumpe dar, la rândul lor, ele se împart în mai multe categorii, din punctul de vedere al accesibilității.

  1. Anvelopele premium

Producători de renume precum Michelin, Nokian, Pirelli, Bridgestone sau Dunlop investesc foarte mult în cercetare și dezvoltare, în realizarea de materiale noi performante, în teste de lungă durată și în orice condiții de drum și în fabrici de ultimă generație. Prin urmare, și costul anvelopelor este unul pe măsură, dar calitățile acestor pneuri nu pot fi contestate. Anvelopele premium, deși mai scumpe decât cele din categoria economic, au o durată de viață mai mare cu unu-doi ani până la apariția semnelor de îmbătrânire.

La întrebarea „Pe care dintre aceste branduri să îl aleg?”, atunci când bugetul nu reprezintă o problemă pentru tine, răspunsul îl vei găsi în rezultatele testelor specialiștilor sau ale unor instituții de renume, cum ar fi ADAC – Clubul Automobilistic German, cel mai mare club de profil din Europa și unul dintre cele mai mari și mai serioase din lume. ADAC a testat zeci de modele de anvelope, de toate tipurile și dimensiunile, și a ajuns la niște concluzii foarte clare, pe baza cărora întocmește clasamente anuale.

Așadar, atunci când luați decizia de a cumpăra anvelope noi, consultați înainte clasamentele, fiind atenți nu doar la marcă, ci și la model (contează denumirea exactă) și, mai ales, la dimensiunea potrivită autoturismului. Comparați prețurile, decideți și achiziționați.

2. Anvelopele din gama medie

Însă nu toți își permit un set nou de anvelope de iarnă marca Michelin sau Bridgestone. Pentru aceștia există anvelopele din gama medie, adică acele anvelope realizate de producători cunoscuți, dar mai accesibile din punct de vedere financiar.

Mărci precum Kleber, BF Goodrich, Hankook, Fulda, Toyo sunt branduri deținute tot de către un producător premium, fie de Michelin (Kleber și BF Goodrich), fie de Pirelli sau Bridgestone, realizate cu materiale bune, dar nu la fel de calitative precum cele premium. Ele nu sunt testate îndelung și nici nu vor avea o rezistență la fel de mare în timp. De fapt, după cum le spune și numele, sunt cu o treaptă mai jos cam la orice capitol față de cele premium.

În cazul acestor anvelope, alegerea se poate face ușor, prin raportare la brandul-mamă. De exemplu, dacă suntem fani Michelin dar nu ne permitem, putem achiziționa Kleber. Dacă preferăm Bridgestone, ne putem orienta către Firestone. Și dacă ne place Continental, o să cumpărăm una din mărcile accesibile ale acestora: Barum sau Matador. Toate sunt branduri de încredere, cu dimensiuni similare și prețuri aproximativ la fel.

3. Anvelopele low-cost

Acestea sunt cauciucurile foarte ieftine care, la pachet cu prețul redus, vin însă cu anumite dezavantaje: rezistență mai redusă în timp, materiale de calitate mai slabă în compoziție etc. În această categorie, majoritatea anvelopelor sunt de origine asiatică și au cele mai slabe cotații pe etichetele impuse de Uniunea Europeană (nivelul de zgomot, frânarea pe asfalt umed și economia de carburant).

Mărci precum Aurora, Mentor, la Champiro, Delinte, Sonny, Flamingo, Haida, Kelly sau LingLong se înscriu în acest segment. Unicul avantaj al acestor anvelope este prețul foarte mic: cu aceiași bani îți poți achiziționa patru anvelope low-cost sau două din gama medie.

4. Anvelopele reșapate

        Anvelopele reșapate reprezintă un soi de anvelope reciclate. Practic, se păstrează baza unui cauciuc vechi (balonul, structura metalică sau sintetică), la care se adaugă o nouă bandă de rulare. Principalul avantaj (și singurul, de altfel) este reprezentat de prețul mai mic (diferența de preț dintre un cauciuc nou și unul reșapat poate ajunge și la 100 de lei), însă există o serie de dezavantaje la care trebuie să fiți atenți: riscul ca noua bandă de rulare să nu fie montată etanș și să existe scăpări de aer sau, la viteze mari, să înceapă să se desprindă câte puțin și să scape aer; unele anvelope reșapate nu sunt echilibrate adecvat; având o greutate mai mare decât o anvelopă nouă, există o influență negativă asupra consumului de carburant; nu în ultimul rând, uzura unei astfel de anvelope este mai mare.

Asta nu înseamnă însă că nu puteți cumpăra astfel de anvelope. Deși nu sunt cea mai fericită recomandare, ele pot fi o soluție în anumite condiții: dacă sunt folosite pe termen scurt (în perioada iernii, de exemplu), dacă se evită rularea la viteze mari și dacă se înlocuiesc imediat ce apar semne de deteriorare. Prin urmare, anvelopele reșapate sunt un compromis din punctul de vedere al bugetului, dar e de dorit să nu fie unul de durată.

În orice caz, decât cu anvelope noi, dar de vară, în anotimpul rece, mai degrabă cu anvelope de iarnă reșapate; la fel, decât cu anvelope uzate, mai degrabă cu anvelope reșapate cumpărate recent.

5. Anvelopele second-hand

Ca și în cazul anvelopelor reșapate, și cele second-hand vin cu beneficiul aparent al costurilor mai reduse. Și spunem aparent pentru că, oricât de bine ar arăta, să nu ne facem iluzii că le vom putea folosi ca și când ar fi noi, pe o durată de timp mai îndelungată.

La achiziționarea unor anvelope SH trebuie verificat, în primă fază, DOT-ul, cu aceeași recomandare – să nu fie mai mare de cinci ani. Inspecţia vizuală e foarte importantă însă la anvelopele second-hand, atât exterior, cât şi interior, și asta pentru că, deși aflate în termenul de cinci ani, dar depozitate în mod necorespunzător (unele în altele – pentru a economisi spațiul, agățate sau punându-se presiune pe ele), anvelopele își pot pierde din proprietățile care le recomandă pe timp de iarnă.

La exterior se urmăresc deformările, încreţiturile care dau de gol o vechime foarte mare a cauciucului sau o depozitare necorespunzătoare. Dacă stă în soare, de exemplu, cauciucul îşi pierde din proprietăţi mai devreme de cinci ani. Exteriorul trebuie verificat la nivel de talon, unde se prinde pe jantă, pentru neuniformităţi care pot provoca o dejantare a anvelopei în timpul mersului.

Interiorul trebuie verificat pentru petice – de obicei se peticesc pe interior tocmai pentru a nu trage atenția la exterior. Un petic pe interior înseamnă că acel cauciuc nu mai pierde aer, dar în schimb nu mai are aceeași rezistență la un impact, un cui, o piatră, și de aceea se poate sparge foarte repede.

Nu în ultimul rând, trebuie verificat profilul, adică suprafața exterioară care atinge efectiv asfaltul. Grosimea profilului în cazul unui cauciuc nou este de 8-10 milimetri. Când ajunge la jumătate, anvelopa poate fi aruncată, chiar dacă ea are doar doi ani vechime.

Puteți face așa-numitul „test al monedei de 5 bani”, la îndemâna oricui, prin care se poate verifica gradul de uzură al unei anvelope – profilul ar trebui să aibă măcar trei sferturi din moneda de 5 bani:

10 mituri demontate despre anvelopele de iarnă

shutterstock 549340930

  1. Legea spune că anvelopele de iarnă sunt obligatorii de la 1 noiembrie  șoferii sunt obligați să aibă mașinile dotate cu anvelope de iarnă atunci când circulă pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, indiferent de lună/anotimp.
  2. Anvelopele de iarnă nu trebuie montate decât după ce dă zăpada – pentru o mai bună siguranță, pneurile de iarnă trebuie montate atunci când se înregistrează constant temperaturi mai mici de 7 grade, chiar dacă a nins sau nu.
  3. Sunt în regulă și anvelopele de iarnă cu profil de 3-4 mm  un pneu de iarnă nou are un profil de 8-10 mm, iar dacă profilul este mai mic de 5 mm, acesta nu mai corespunde tuturor parametrilor pentru care a fost fabricat.
  4. E suficient să avem anvelope de iarnă doar pe puntea motoare – anvelopele de iarnă trebuie montate pe toate cele patru roți. De asemenea, recomandabil ar fi ca acestea să provină de la un singur producător (utilizarea concomitentă de anvelope provenind de la diverși producători poate afecta ținuta de drum și caracteristicile de frânare ale autovehiculului).
  5. Anvelopele all-season sunt la fel de bune precum cele de iarnă – aceste anvelope sunt acceptate prin lege dacă îndeplinesc anumite criterii, dar eficiența lor s-a dovedit a nu fi la fel de mare ca în cazul anvelopelor în mod special destinate sezonului rece.
  6. Dacă am o mașină 4×4 nu mai am nevoie de anvelope de iarnă – e drept că o mașină cu tracțiune integrală are o aderență mai bună, dar asta nu te scutește de riscurile condusului în condiții de iarnă fără cauciucuri adecvate și nici de amendă.
  7. Anvelopele de iarnă sunt utile doar pe zăpadă  anvelopele de iarnă sunt utile nu doar pe zăpadă, ci în toate condițiile de drum pe timp de iarnă: frig (sub 7 grade Celsius), gheață, polei, mâzgă, umezeală.
  8. Pneurile de iarnă frânează mai bine și vara, deoarece au un profil mai gros  anvelopa de iarnă este fabricată dintr-un material special dedicat sezonului rece. Dacă sunt folosite atunci când e cald, distanța de frânare va crește, pentru că materialul conferă o aderență bună doar când temperaturile scad sub 7 grade.
  9. Ceea ce contează la un cauciuc de iarnă este să aibă cât mai mult profil  degeaba îți achiziționezi niște anvelope de iarnă nerulate, care au încă toți martorii de uzură intacți, dacă anvelopa prezintă alte defecțiuni precum crăpături în pereții laterali sau deformări, încrețituri etc. Nu doar adâncimea profilului contează la o anvelopă, ci și data de fabricație (DOT-ul), care nu trebuie să fie mai mare de cinci ani.
  10. Nu contează prețul unei anvelope, toate fac același lucru, e doar o strategie de marketing  un cauciuc al unei mărci de renume, al cărui preț este semnificativ mai mare, va fi net superior altor produse similare. În spatele prețului stau materiale mult mai bune, mai rezistente în timp, un design al profilului gândit de specialiști și ingineri în centre de cercetare și dezvoltare, ani de studii și testări etc.

Acum că ai aflat toate aceste informații utile, nu-ți rămâne decât să îți alegi brandul preferat, modelul potrivit mașinii tale și să cauți oferta adecvată bugetului tău. Și nu uita să faci din timp o programare în service!

Surse foto și video: Shutterstock, Pinterest, YouTube

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Moda