Nu ești prea tânăr pentru a începe să ai grijă de prostata ta. Chiar dacă, în general, această mică glandă începe să cauzeze bărbaților probleme abia după vârsta de 50 de ani, afecțiunile prostatei îți pot face viața extrem de neplăcută.

Întâi și întâi… ce este prostata?
Sfaturi pentru o prostată sănătoasă
Teste pentru controlul prostatei

Cea mai gravă dintre aceste afecțiuni – cancerul de prostată – este a doua cea mai răspândită formă de cancer la bărbați, după cancerul la plămâni1. De aceea, este important să faci din timp ajustări ale stilului de viață, pentru a te putea bucura mai târziu de o prostată sănătoasă.

Întâi și întâi… ce este prostata?

Prostata este o glandă a sistemului reproductiv masculin, localizată sub vezica urinară și în fața rectului. De obicei are o greutate de aproximativ 20 g și un diametru de 4 cm, dar se dezvoltă complet doar după ce un bărbat trece de vârstă de 20 de ani.

Lichidul prostatic produs de această glandă face parte din lichidul seminal, însă importanța prostatei nu se rezumă doar la sănătatea spermei. Mușchii prostatei sunt esențiali atât în timpul ejaculării, cât și în timpul urinării, deoarece ei sunt cei care împing lichidul pe uretră.

Deși orice bărbat riscă să dezvolte o afecțiune a prostatei, riscul este mai mare la bărbații supraponderali sau obezi. Rasa pare să fie și ea un factor de risc, bărbații de origine africană având 73% mai multe șanse de a dezvolta cancer la prostată decât cei caucazieni2. De asemenea, boala se poate dezvolta și pe fond genetic.

Alte afecțiuni comune ale glandei sunt prostatita (cunoscută și ca „inflamația prostatei) și hipertrofia benignă a prostatei.

Sfaturi pentru o prostată sănătoasă

În continuare, vom discuta despre toate acele „ajustări” ale stilului de viață pe care le poți face pentru a îmbunătății sănătatea prostatei tale.

Alimentația

Alegerea unei alimentații sănătoase este unul dintre primii și cei mai importanți pași pentru a duce la un stil de viață echilibrat. Multe din alimentele și substanțele pe care trebuie să le eviți deja reprezintă un factor de risc ridicat pentru dezvoltarea cancerului, astfel că reducerea consumului lor te va ajuta să previi în mod implicit și cancerul de prostată. Printre aceste alimente se numără:

  • carnea roșie
  • carnea procesată
  • alcoolul
  • zahărul

De asemenea, lactatele, sarea și cafeina pot mări riscul de a dezvolta hipertrofia benignă a prostatei3. Altfel spus, reducerea consumului acestor alimente și substanțe te poate feri de mărirea prostatei care apare de obicei după vârsta de 50 de ani.

Pot fi benefice pentru sănătatea prostatei următoarele alimente:

  • roșiile – acestea conțin un antioxidant numit licopen, ce are un efect benefic asupra celulelor glandei; antioxidantul se regăsește într-o cantitate mai mare în tomatele gătite, astfel că poți să te bucuri de mâncărurile cu sos roșu.
  • somonul – bogat în omega 3 – acizi grași ce previn inflamațiile și dezvoltarea tumorilor în organism.
  • broccoli – bogat în sulforafan, un fitonutrient cu proprietăți anticancerigene.
  • nuci – nu doar nucile „clasice”, dar și alunele, migdalele și caju conțin zinc, un mineral esențial pentru producția testosteronului.
  • fructe bogate în antioxidanți, precum merele, căpșunile, strugurii, cireșele, rodiile, mango și orice tip de citrice.

Vei găsi pe internet păreri împărțite în privința mâncării picante și efectul său benefic sau advers asupra prostatei. Deși ardeii iuți de Cayenne pot ajuta organismul să lupte cu celulele cangerine4 (și implicit cu cancerul la prostată), mâncarea picantă poate cauza simptome urinare asociate cu hipertrofia benignă5.

Este important să ceri părerea unui medic specialist înainte să începi o dietă sau să elimini complet un tip de mâncare din alimentația ta.

Hidratarea

În momentul în care organismul tău elimină mai multe lichide decât consumă, devine deshidratat. În această situație, vezica ta urinară tinde să rețină lichidul mai mult timp decât în mod obișnuit, ceea ce poate duce la o infecție urinară. Această afecțiune poate, la rândul ei, să ducă la prostatită.

Pentru a menține sănătatea sistemului urinar și a prostatei ai nevoie de hidratare zilnică adecvată. Consumă o cantitate de apă în funcție de greutate ta (aproximativ 40 ml înmulțit cu numărul de kilograme pe care îl cântărești), dar și de activitatea fizică pe care o depui. Pe lângă apă, poți consuma și ceaiuri neîndulcite, însă este recomandat să le eviți pe cele care conțin multă cafeină.

Chiar și dacă observi primele simptome ale unei afecțiuni ale prostatei (precum urinările frecvente), hidratarea continuă să fie un mod eficient de a reînvigora sănătatea glandei. Apa consumată rezultă într-o urină mai puțin concentrată, astfel că vezica ta va putea reține mai mult lichid și se va goli mai ușor6.

Totuși, dacă ai întâmpinat deja problema urinărilor frecvente, evită să consumi lichide cu cel puțin trei ore înainte de culcare, pentru a nu avea parte și de un somn întrerupt de urinări nocturne.

Exercițiile fizice

Probabil știi deja că sedentarismul este periculos pentru întreaga sănătate a organismului tău și ai văzut deja cum persoanele supraponderale sunt mai predispuse afecțiunilor la prostată. Însă mișcarea nu este benefică doar pentru aspectul fizic, ci poate avea chiar și un impact pozitiv asupra sănătății prostatei.

Explicația e simplă: exercițiul fizic îmbunătățește circulația sângelui, ceea ce înseamnă o mai bună irigare pentru numeroase organe și glande. Singura excepție este mersul pe bicicletă, care poate agrava problemele prostatei deoarece șaua se freacă de prostată în timpul pedalării7.

Un studiu realizat în Italia a dovedit că exercițiile aerobice oferă cele mai bune rezultate la bărbații care suferă de prostatită. Însă exercițiul cel mai des recomandat celor care suferă de afecțiuni la prostată este exercițiul Kegel.

Tot ce trebuie să faci este să încordezi mușchiul pubococcigian, cunoscut și ca mușchiul PC mușchiul planșeului pelvian. Ar fi de prisos să explicăm anatomia; tot ce trebuie să faci pentru a-l descoperi este ca, data viitoare când urinezi, să oprești urinarea.

Acum că ai înțeles cum să încordezi mușchiul PC, o poți face în orice moment al zilei, fie că ești la birou sau în trafic). La început este recomandat să încordezi și să eliberezi mușchiul în mod repetat în reprize scurte, însă după ce te obișnuiești poți încerca să îl menții încordat și timp de trei secunde.

Acest exercițiu îți poate îmbunătăți sănătatea prostatei și a întregului sistem reproductiv, dar și performanța sexuală.

Viața sexuală

Ai înțeles deja că menținerea sănătății prostatei este vitală, mai ales dacă îți dorești o viață sexuală activă. Însă, în același timp, sexul contribuie activ la sănătatea prostatei. Mai exact, este vorba despre frecvența cu care ejaculezi.

Studiile au arătat că bărbații care ejaculează de 21 de ori pe lună (sau mai des) au un risc cu 33% mai scăzut de a dezvolta cancer la prostată față de cei care se bucură de mai puține orgasme. Nu este nici necesar ca acestea să survină în urma unui alt sexual cu o altă persoană; aparent sunt la fel de sănătoase și ejaculările produse prin masturbare sau în urma poluțiilor nocturne.

Igiena intimă

Am văzut deja că infecțiile urinare pot cauza prostatita, însă inflamația poate fi cauzată și de boli cu transmitere sexuală sau alte afecțiuni ale organelor genitale. Evident, sexul protejat este singura și cea mai bună metodă de a preveni astfel de boli, însă și o igienă intimă riguroasă te va ajuta să împiedici dezvoltarea bacteriilor în zona genitală.

Teste pentru controlul prostatei

În cazul în care suspectezi o afecțiune a prostatei, este important să consulți cât mai repede un medic urolog. Pentru a putea pune un diagnostic, medicul va trebui să fii supus unui tușeu rectal – un test prin care medicul îți palpează prostata prin peretele rectului, determinând astfel dimensiunile glandei.

Chiar dacă mulți bărbați consideră tușeul rectal un test incomod, nu ar trebui să amâni sub nicio formă această examinare dacă suspectezi că ai avea probleme la prostată sau odată ce treci de vârsta de 50 de ani. Alte teste care se pot face pentru a depista afecțiunile glandei sunt analizele de sânge (pentru a determina nivelul de antigen prostatic specific), analizele de urină și ecografia.

Medicul îți poate recomanda și o dietă specifică, anumite exerciții fizice și chiar suplimente alimentare. Toate acestea te pot ajuta să menții sănătatea și buna funcționare a sistemului reproductiv și atunci când vei înainta în vârstă.  

Surse:

  • World Cancer Research Fund – wcrf.org
  • Prostate Cancer Foundation – pcf.org
  • What foods are good for an enlarged prostate? – medicalnewstoday.com
  • Cayenne Pepper Benefits for Prostate Health – prostate.net
  • Foods You Should Not Eat If You Have Benign Prostatic Hyperplasia  – prostatecancer911.com
  • Is drinking more water the answer to your BPH symptoms? – avogel.co.uk
  • Bicycle Riding and Prostate Problems – livestrong.com
  • Harvard Health Publishing, Harvard Medical School – health.harvard.edu
  • Harvard Health Publishing, Harvard Medical School – health.harvard.edu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*