În România, cererea pentru autoturisme electrice este în creștere. De la cele 40 de astfel de maşini prezente în ţara noastră în 2016, anul acesta s-au depus 446 de cereri pentru bonusul guvernamental de 10 000 euro acordat la cumpărarea unui vehicul electric.

Maşinile electrice – automobilele viitorului
Asemănările şi diferenţele dintre maşinile electrice şi maşinile clasice
Mărci de maşini electrice

Chiar dacă maşinile electrice pare că aparțin viitorului, nu prezentului, primul autoturism de acest tip a apărut la mijlocul secolului al XIX-lea. Problema poluării a resuscitat interesul puternic pentru maşina electrică, pe măsură ce emisiile autoturismelor care funcționează cu motoare termice afectează tot mai mult mediul înconjurător. În 2010, s-a atins cifra de un milion de unităţi vândute la nivel global.

Maşinile electrice – automobilele viitorului

Maşinile electrice s-au dezvoltat recent, dar viitorul vine mai repede decât ne aşteptam. Acestea au deja îmbunătăţiri tehnologice, costul bateriilor a scăzut, iar Tesla nu se mai bucură de confort în poziţia de lider de piaţă, ci are parte de o reală competiție.

1. Ce este o maşină electrică

În cazul maşinilor electrice, benzina sau motorina folosită de autoturismele clasice pentru funcţionarea motorului este înlocuită cu electricitate. Maşinile electrice funcţionează prin încărcarea repetată a unei baterii, similar cu procesul de reîncărcare a unui telefon mobil.

Există însă şi maşini electrice a căror mecanică se explică prin convertirea gazului de hidrogen în electricitate.

2. Ce este o maşină hibrid

Nu toate vehiculele electrice (sau “EV”) funcţionează la fel. Maşinile hibrid funcționează atât pe baza unui motor pe benzină sau motorină, dar şi cu ajutorul unui motor electric: acesta din urmă este alimentat de o baterie care poate fi reîncărcată prin conectarea la staţia electrică.

3. Caracteristicile specifice unei maşini electrice

Vestea cea bună în privinţa maşinilor electrice este că nu există bujii, schimb de ulei, antigel, iar reparaţiile sunt rare, pentru că numărul componentelor mobile supuse uzurii este net inferior faţă de maşinile clasice.

  • Capacitatea bateriei şi calitățile motorului

Un acumulator pentru autovehicule sau o baterie de tracţiune este o baterie utilizată pentru alimentarea vehiculelor cu baterii electrice. Ele sunt diferite de cele obişnuite prin faptul că sunt proiectate să ofere energie pe perioade de timp îndelungate, având o capacitate mare de Amp/h. Bateriile mai mici şi mai uşoare contribuie la reducerea greutății vehiculului şi îi îmbunătăţesc performanţele.

Cea mai eficientă baterie a unei maşini electrice din România funcţionează timp de 300 km de utilizare, fără reîncărcare, şi aparţine unui Renault ZOE.

Conform unui studiu, acumulatoarele maşinilor electrice de pe piaţa actuală nu sunt eficiente în protejarea mediului, pentru că în urma procesului de fabricație a acestora s-ar elibera la fel de mult dioxid de carbon ca în cazul funcționării unui motor pe benzină, aflat în funcţiune timp de opt ani.

În privinţa motorului electric, în afara autonomiei reduse, există doar avantaje: se elimină multe elemente ale sistemului clasic şi rămâne doar axa baterie – convertor electric de putere – transmisie – roţi, diminuându-se astfel volumul reparaţiilor cauzate de uzură.

david cohen 125621

  • Autonomia unei maşini electrice

Noua tehnologie de stocare a energiei îmbunătăţeşte autonomia maşinilor electrice, însă, per total, aceasta este încă o problemă, cu atât mai mult cu cât infrastructura dedicată din România este abia la început. Însă maşinile electrice de top au o autonomie de aproximativ 430 km, cu acumulatorii încărcaţi la maximum, ceea ce se apropie de echivalentul unui plin de rezorvor al unei maşini pe carburant. Calculul autonomiei include masa maşinii, iar numărul de acumulatori este direct proporţional cu acesta.

  • Timpul de încărcare în cazul unei maşini electrice

Faţă de stocarea carburantului la pompă, într-un interval standard de 10 minute, timpul de încărcare a unei maşini electrice depinde de cât de multă energie electrică poate fi livrată maşinii. De obicei, încărcarea completă a acumulatorilor durează opt ore. Sistemele de „supraîncărcare” funcționează la tensiuni înalte şi livrează în aproximativ 45 de minute energie necesară pentru 250 km. Însă și o reţea de energie electrică de 220 V/110V (casa ta poate fi propriul furnizor) poate efectua procesul.

Durata de viaţă a bateriilor maşinilor electrice este între 5 şi 13 ani.

  • Viteza maximă a unei maşini electrice

Autovehiculele electrice ating viteze similare cu cele convenţionale, însă există şi supermașini electrice, cum ar fi Tesla, care pot ajunge până la 60 km/h în 3,7 secunde şi ating viteze maxime de 200 km/h.

  • Acceleraţia unei maşini electrice

Faţă de maşina clasică, motorul electric poate produce cuplul maxim încă din momentul 0. Motoarele pe carburant produc cuplul maxim la o anumită viteză şi la anumite turaţii ale motorului.

4. Piata second-hand

Maşinile electrice devin tot mai atractive, însă chiar dacă investiţia se va amortiza de-a lungul anilor, rămân încă automobile scumpe. Concomitent cu programul guvernamental pentru încurajarea achiziţionării acestora, se dezvoltă şi piaţa second-hand a vehiculelor EV, ce ţine cont de aceleaşi criterii că în cazul unei maşini clasice: anul de fabricaţie şi kilometrajul. Dacă o maşină nouă costă 25.000 euro, una veche se reduce la 10.000 euro iar preţurile oscilează, în funcţie de model.

Poţi căuta astfel de anunţuri atât pe site-urile de profil auto din România, cât şi din străinătate.

Asemănările şi diferenţele dintre o maşină electrică şi o maşină clasică

Chiar dacă ţi-ai făcut o părere asupra avantajelor şi dezavantajelor maşinii electrice, mai sunt încă o mulţime de repere pe care să le iei în calcul:

1. Preţul unei maşini electrice versus prețul maşinii pe combustibil clasic

În ciuda pronosticurilor conform cărora, în 2018, preţul maşinilor electrice va fi comparabil cu cel al autoturismelor convenţionale şi va fi chiar mai mic în 2022, diferenţa de preţ este încă remarcabilă.

În 2017, un BMW electric costă aproximativ 43.000 de euro, un Chevrolet 37.000 de euro, iar un Fiat 500e, 33.000 euro. Comparativ, un Fiat 500 model nou, pe motor convenţional, nu depăşeşte jumătate din prețul pentru varianta electrică.

2. Costurile de utilizare şi întreţinere pentru maşinile electrice versus cele pentru maşinile pe combustibil clasic

Vestea bună în privinţa maşinilor electrice este că, pe termen lung, utilizarea acestora presupune costuri mai mici decât în cazul celor clasice. Aceasta se datorează faptului că elementele supuse uzurii sunt mai puţine decât în cazul autoturismelor clasice.

Singurul inconvenient, în prezent, se referă la faptul că serviciile dedicate maşinilor electrice se găsesc mai greu şi presupun un efort mai mare de căutare.

3. Modul de conducere a unei maşini electrice versus condusul maşinii clasice

Un tren electric de acţionare oferă o experienţă diferită faţă de vehiculul clasic. Punctul distinctiv al unui autoturism electric este cuplul instantaneu dezvoltat de motorul electric atunci când acceleratorul este apăsat. Acesta oferă putere imediată şi o accelerare a roţilor. Creşterea vitezei în cazul unui vehicul convenţional necesită ca transmisia să treacă progresiv printr-o serie de trepte de viteză.

Există doar o treaptă de viteză în cazul Tesla şi nicio transmisie. Când şoferul apasă pe pedală, puterea de 270kW este alimentată imediat pe roţi, generând un cuplu de 443 de kilograme şi 416 CP. Maşina prinde o viteză până la 60 km/h în 4,2 secunde. Inginerii de la Tesla s-au concentrat pe limitarea puterii pentru a evita ca aceasta să determine rotirea anvelopei şi pierderea controlului asupra maşinii.

4. Controlul pe vreme rece al maşinii electrice versus cel al maşinii clasice

Iernile româneşti pot afecta autonomia unei maşini electrice, întrucât sub nivelul de minus 5 grade, această începe să prezinte anumite probleme. Până la acest prag, modificările sunt rezonabile: consumul e mai mare, dar nu dublu sau mai mult decât dublu, încălzirea bateriei durează mai puţin, schimbarea temperaturii în maşină (climatizarea) cu 1-2 grade în plus sau în minus.

Cu bateria încărcată total poţi obţine autonomie circa 170 km în cazul BMW i3 cu baterie mare (94 Ah, 33 kWh), dacă temperaturile sunt la cel mult -5 grade Celsius. Pe măsură ce temperatura scade spre -12 grade Celsius, autonomia poate ajunge la 140 km sau mai puţin.

Principalele dezavantaje ale unei maşini electrice pe timp de iarnă sunt: cu cât sunt mai scurte distanţele, cu atât consumul e mai mare, confortul termic din maşină afectează autonomia iar bateria se încălzeşte şi se răceşte cu dificultate.

Încălzirea habitaclului afectează intens consumul de electricitate, de aceea, pentru a oferi alternativă, majoritatea sunt echipate cu scaune şi volane încălzite.

vlad sorodoc 49620

Mărci de maşini electrice

Chiar dacă cea mai cunoscută asociere cu maşinile electrice este Tesla, există o mulţime de branduri care s-au ocupat de proiectarea maşinii viitorului.

1. Planurile Dacia

Datorită alianţei cu Renault, companie deja activă în fabrica de la Mioveni, Dacia are oportunitatea de a studia şi a testa tehnologia maşinilor electrice, cu atât mai mult cu cât modelul Reunalt ZOE este unul dintre cele mai apreciate.

În acest context, Dacia pregăteşte în viitorul apropiat un model EV care să poată concura cu brandurile deja existente.

2. Producători auto consacraţi pentru modelele electrice

Printre cei mai cunoscuţi competitori Tesla se află BMW, Volkswagen, Renault, Chevrolet sau Nissan.

  • BMW

BMW a lansat cel mai nou model electric, i5, în septembrie 2017, la Frankfurt. Acesta se alătură gamei i, din care fac parte şi i3, şi i8. Până în 2025, compania şi-a propus să aibă 25 de modele electrice, dintre care 13 hibrid.

1a7f545fc20695382c8402447b298955

  • Volkswagen

Brandul are în portofoliu cinci modele electrice: gama e, cu e-Up şi e-Golf, şi gama GTE cu Golf, Passat şi Passat Estate.

  • Renault

Cea mai cunoscută maşină electrică din gamă, în România, este ZOE, însă ei i se alătură şi Twizy, cu un design similar modelelor Smart, Kangoo, SM3 Z.E şi Renault Fluence Z.E.

d9c10655e0d15069a28018884540d7ef

  • Chevrolet

Cea mai nouă apariţie electrică Chevrolet este Bolt, ce porneşte de la prețul de 37.000 euro. Portofoliul cuprinde şi modelul hibrid din 2017, Malibu.

  • Kia

Gama KIA cuprinde atât maşini electrice (EV), cât şi modele hibrid: Optima (Hybrid şi Plug-in Hybrid), maşina electrică Soul şi modelul Niro în sistem Hybrid şi Plug-in Hybrid.

  • Mercedes

În urma unui proces cu o companie chineză, Mercedes a câştigat dreptul de a-şi numi EQ gama de maşini electrice, din care face parte şi un SUV lansat la Salonul Auto de la Paris.

  • Porsche

Cel mai nou model electric al companiei, Porsche Mission E,  se va lansa în 2019 şi va fi un adevărat competitor Tesla.

  • Nissan

Compania afirmă că, încă din 2010, sunt lideri pe segmentul de maşini electrice 100%. Gama include modelele Leaf, E-NV200 Combi şi E-NV200 Van.

7102041d33d7c79d226f1136dad0dd1c

  • Citroen

Citroen C-Zero este propunerea brandului pe piaţa electrică, o maşină 100% electrică ce promite autonomie pentru 150 km.

  • Fiat

Fiat 500e este varianta electrică a celebrului model italian, la un preţ dublu faţă de cel original.

  • Ford

Compania americană are o gamă hibrid (2018 C-Max, Fusion Hybrid SE, Fusion Energi SE) şi Focus Electric, 100% electric.

3. Producători de maşini electrice

Specialiştii în producerea maşinilor electrice dezvoltă tehnologii pentru a le mări autonomia şi a familiariza publicul cu acestea.

  • Tesla

Propunerile premium ale companiei Tesla, cea mai cunoscută pentru maşini electrice, sunt patru la număr: Model S, Model X, Model 3 şi Energy.

5242b11c5594136dee88a3af62a048e7

  • Bollore

Modelul Bollore BlueCar este electric, are trei uşi şi a fost lansat în 2011. Însă miliardarul francez care dă numele brandului nu a continuat să proiecteze maşini electrice, ci s-a rezumat la afacerea sa cu acumulatori dedicaţi.

  • Jac Motors

Brandul mai puţin cunoscut în România şi-a integrat denumirea EV în numele modelelor sale electrice, iREV şi iEV, care nu emit emisii de carbon pe o distanţă maximă de 55 km.

  • Lightning

Brandul de lux se face remarcat printr-un model electric 100%, cu un design spectaculos, numit Lightning GT.

  • Kyrburz

Compania elveţiană nu produce maşini în adevăratul sens al cuvântului, ci vehicule utilitare, pe care le foloseşte chiar şi Poşta Elveţiană, dar care funcţionează 100% electric.

  • BYD

E6 este propunerea 100% electrică a companiei, ce include chiar şi un autobuz electric, dar şi două modele hibrid.

  • Venturi

Venturi produce autoturisme, vehicule urbane şi utilitare şi este cunoscut pentru participarea la Formula 1, unde a introdus modelele electrice.

f51f5e3c946f65b5f7ddc1d305eefaa5 venturi electric cars

Acum, ghidul complet despre maşina viitorului e… complet. Suntem siguri că îţi va fi util în alegerea cea mai potrivită pentru stilul tău de viaţă.

Sursa foto: Unsplash & Pinterest

Total
21
Shares

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*