Fie că eşti cel care a înfiinţat o companie, mai mică sau mai mare, fie că ai investit timpul şi energia necesară pentru a evolua în cadrul unei societăţi şi acum eşti responsabil de o echipă, trebuie să recunoaștem că a fi şef nu este întotdeauna uşor şi, dincolo de avantajele evidente, responsabilităţile sunt foarte importante şi uneori covârşitoare. 

Dacă încă nu ţi-ai definit stilul de management sau dacă vrei să-ţi îmbunătăţeşti prestaţia sau reputaţia, noi îţi spunem care sunt cele opt secrete care te vor transforma într-un super şef.

  • Stabileşte obiective realiste

În calitate de şef, vei şti exact care sunt lucrurile care trebuie făcute şi care sunt priorităţile. Este posibil să ajungi într-un punct în care sarcinile se tot adună şi atât tu, cât şi echipa ta vă simţiţi copleșiți. Este firesc să-ţi doreşti să-ți atingi toate obiectivele, sau, la rândul tău, să le dovedeşti superiorilor cât de bine te descurci în poziţia ta. Totuşi, trebuie să ştii că un şef bun stabileşte obiective realiste în raport cu prioritățile şi cu forţa de muncă pe care o are la dispoziţie. Nu îţi suprasolicita angajaţii sau subalternii doar că să dovedeşti că tu eşti şeful. Stabileşte prioritățile, discută cu echipa ta şi vezi ce poate fi făcut în timpul pe care îl aveți la dispoziţie. Nu e greşit să fii ambiţios, dar să-ţi stabileşti obiective nerealiste înseamnă să-ţi stresezi inutil echipa. Asta îi va îndepărta pe subalterni, care este posibil să-şi piardă respectul pentru tine.

  • Fii un lider, nu un dictator

Să fii şef nu înseamnă doar că le poţi spune celorlalţi ce au de făcut şi că poţi delega o parte din atribuţiile tale subalternilor, ci înseamnă să îţi asumi responsabilitatea pentru munca şi calitatea muncii întregii tale echipe. Ca să-ţi asiguri succesul, încearcă să gândeşti mai mult ca un lider. Fii deschis, discută cu angajaţii tăi sau membrii echipei pe care o conduci şi, pe cât posibil, încearcă să-i inspiri cu viziunea ta despre munca pe care o faceţi sau domeniul în care activaţi. O să fie mai uşor să impui direcţia pe care tu o consideri necesară dacă reuşeşti să îi faci pe toţi să privească spre acelaşi obiectiv.

  • Fii pozitiv

Fiecare domeniu de activitate, fiecare afacere are momente bune şi momente mai puţin bune. Ca să fii considerat un adevărat super şef, nu lăsa obstacolele să-ţi definească atitudinea. Cu siguranţă îi va face şi pe subalternii tăi să privească lucrurile în acelaşi fel ca tine. De asemenea, dacă persoane din echipa ta fac greşeli sau întâmpină dificultăţi cu sarcinile pe care le-ai trasat, este esenţial să-i încurajezi şi să le arăţi cum se pot descurca mai bine pe viitor. Păstrându-ţi optimismul şi încrederea, vei reuşi să le insufli şi celorlalţi aceleaşi sentimente, iar o echipă care lucrează cu entuziasm este o echipă mai eficientă.

  • Fii capabil de autocritică

Chiar dacă tu eşti şeful, asta nu înseamnă că eşti perfect, aşa cum nici subalternii tăi nu sunt perfecţi. Este posibil ca ei să aibă nevoie de cursuri de perfecţionare sau de alte forme de specializare pentru a-şi îndeplini atribuţiile de serviciu, dar asta este valabil şi pentru tine. Indiferent ce post ocupi, întotdeauna există loc de dezvoltare şi îmbunătăţire. Nu ezita să admiţi atunci când tu, la rândul tău, greşeşti. Nu este un semn de slăbiciune, este un semn de maturitate profesională şi de respect pentru ceilalţi, pentru că a nu-ţi accepta greșelile, sau mai rău, a da vina pe altcineva, este o probă clară a lipsei de etică, de care un şef, mai mult ca oricine altcineva, trebuie să dea dovadă în fiecare moment. 

  • Încurajează-i pe cei mai buni să evolueze

Problema multor şefi este că ezită să-i încurajeze pe cei mai buni subalterni să evolueze. Uneori din teama de a-şi pierde poziţia în favoarea unuia dintre ei, alteori din ignoranţă,  alteori din orgoliu. Un şef adevărat ştie să-şi încurajeze angajaţii productivi sau pe cei care dau dovadă de iniţiativă sau de creativitate. Prin câteva cuvinte de laudă, prin vouchere cadou sau prime de merit, asigură-te că angajaţii care merită se simt apreciaţi în echipa sau în firma ta. 

  • Lasă-ţi subalternii să-şi rezolve singuri unele probleme

Chiar dacă eşti şeful, cu atât mai mult dacă eşti patronul firmei, nu înseamnă că trebuie să fii la curent cu toate problemele subalternilor sau angajaţilor, cu atât mai mult dacă nu sunt chestiuni de serviciu. Unele probleme trebuie rezolvate în interiorul echipei, fără implicarea şefului. În orice echipă, se stabilesc ierarhii informale şi inerent apar dificultăţi de comunicare sau alte probleme de acest fel, care nu necesită întotdeauna atenţia sau implicarea ta. Totuşi, dacă angajaţii vin să stea de vorbă cu tine, nu ezita să le oferi timpul şi atenţia ta şi eventualele tale soluţii privind rezolvarea conflictelor. 

Aşadar, aşa cum ai observat, a fi un şef bun, chiar un super şef, este ceva ce poate fi învăţat, dezvoltat şi rafinat de-a lungul timpului. Şi mai ales, nu uita să aplici o parte din sfaturile de mai sus şi în relaţia cu tine însuţi!

Sursă foto: Shutterstock.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*

Moda