Bun, te-ai hotărât să mergi la sală sau să faci sport. Bine ai venit în club! Alături de WatchShop îți facem o trecere în revistă a lucrurilor pe care trebuie să le știi înainte să te pui, la propriu, în mișcare. Urmărește seria de articole „De mâine fac sport” și la final o să ai un ghid evergreen pentru orice începător în ale efortului fizic. Îl poți citi și mai târziu, în caz că nu o să-ți iasă de data asta.

Nu contează de ce vrei să mergi la sală – ca să intri în formă înainte să te prindă vara, să scapi de câteva kilograme cât mai repede sau, pur și simplu, ca să îți îmbunătățești condiția fizică – toate sunt motive la fel de bune. Dacă nu ți-ai bătut capul cu sportul până acum, sunt șanse să faci una dintre greșelile frecvente printre amatori – inclusiv în cazul meu – și să-ți cumperi echipamentul de sală (sau să folosești haine lejere pe care le ai deja pe acasă) fără să ții cont de cele mai elementare reguli.

Am adunat mai jos toate informațiile de care ai nevoie, de la cum alegi echipamentul până la accesoriile pe care trebuie să le pui în geanta de sport.

Cum alegi încălțămintea de sport

În sala de sport încălțămintea e sfântă. Dacă nu vrei să începi primele sesiuni de sport cu yoga sau pilates – unde poți să te desfășori desculț – alege o pereche de încălțări care să se potrivească tipului de antrenament pe care vrei să-l faci.

În cazul în care îți petreci mare parte din timp pe bandă, e clar că trebuie să alegi încălțăminte de alergare. Pantofii sport optimizați pentru alergare au anumite elemente de design, dar și materiale materiale menite să absoarbă șocul mișcărilor repetitive pe bandă, sunt ușori și flexibili.

Alege întotdeauna încălțămintea sport cu un număr mai mare, pentru că picioarele au tendința să se umfle în timpul efortului, iar tălpile se dilată. De asemenea, probează ambii pantofi și ține cont de pronație (felul în care calci atunci când mergi sau alergi) și de forma tălpii, care poate fi plată (platfus) sau cu o boltă înaltă.

În imaginea de mai jos poți vedea că pronația poate fi de trei feluri:

  • Neutră – atunci când talpa calcă perpendicular pe sol
  • Laterală sau supinație – atunci când talpa calcă în lateral, spre exterior
  • Supra-pronație – atunci când talpa calcă în lateral, spre interior.

Cât despre forma tălpii, ea poate fi:

  • Cu arcadă înaltă
  • Cu arcadă normală
  • Plată (platfus)

Încălțămintea aleasă trebuie să se potrivească pe forma tălpii tale. De exemplu, dacă ai arcada înaltă, branțurile trebuie să completeze spațiul rămas gol. Dacă tot nu știi ce să alegi, cel mai bine e să discuți cu un reprezentant de vânzări din magazinele de articole sportive.

Pentru cardio și exerciții de forță, cele mai bune încălțări sunt cele care oferă susținere piciorului. Alergarea dintr-o parte într-alta, săriturile, fandările și extensiile pun presiune pe tălpi, așa că cei mai buni pantofi de sport sunt cei cu puncte de susținere pentru călcâi și pentru talpa piciorului.

Bluza sau tricoul

Cu mânecă scurtă sau cu mânecă lungă, singura regulă de care trebuie să ții cont e confortul personal. În funcție de anotimp, poți să alternezi între cele două, dar cel mai important este materialul din care este fabricată bluza.

Polipropilena, dar și poliesterul sau lycra sunt printre cele mai bune alegeri, chiar dacă peste tot ai auzit că sinteticele nu se compară cu țesăturile naturale – la sală nu se aplică principiul ăsta. Caută echipament sportiv creat de branduri cu reputație în acest domeniu: își cunosc meseria și nu riști să te supraîncălzești la jumătatea antrenamentului.

Pantalonii sau șorturile

Pantalonii de sport urmează aceleași recomandări ca în cazul bluzei – materialul din care sunt fabricați trebuie să absoarbă transpirația și să permită rapid evaporarea ei. Microfibra este prima opțiune a sportivilor profesioniști, căreia i se adaugă spandexul, un material elastic ce rezistă la expandări de până la 500%.

Gadgeturile

Ca de altfel peste tot în viața de zi cu zi, tehnologia este prezentă și în sala de fitness. Nu putem pune un robot să alerge în locul nostru, dar iată câteva dispozitive care ne pot ajuta să îmbunătățim rezultatele de la sală:

Un smartwatch sau o brățară de fitness

Dacă porți ceas în mod obișnuit, unul clasic nu-și prea are rostul pe parcursul antrenamentului, deci mai bine îl lași la vestiar sau acasă.

Un smartwatch creat pentru activități sportive, în schimb, te ajută să ții socoteala caloriilor pierdute și măsoară cu acuratețe efortul depus. În plus, monitorizează pulsul și te avertizează vizual sau sonor atunci când inima ți-a luat-o razna, așa că vei putea să iei pauze nu doar când simți tu nevoia, ci atunci când trebuie. La finalul zilei, o să ai o hartă completă a energiei consumate în timpul fiecărui exercițiu în parte.

Telefonul 

Smartphone-ul e parte componentă a vieții noastre și-l purtăm cu noi peste tot, inclusiv la sală. E mai important, însă, cum e folosit – dincolo de selfies și poze de pe Insta, poate fi un asistent competent în timpul antrenamentului. Poți asculta muzică pe Spotify (găsești nenumărate playlisturi perfecte pentru workout), poți folosi cronometrul sau, cu o aplicație ca Strava sau Runkeeper, îți poți monitoriza efortul fizic și caloriile consumate.

O husă de braț pentru telefonul mobil

Dacă tot am vorbit mai sus despre smartphone, nu uita să îți iei și o husă specială care se prinde pe braț. Telefonul nu e un gadget wearable, cum e cazul smartwatch-ului, și nici nu e recomandat să-l ții în buzunarul pantalonilor când te-ai așezat pe banca de forță. În cazul în care nu te poți dezlipi de el, caută soluții care să nu te incomodeze în timpul antrenamentului.

Ce accesorii trebuie să ai mereu în geantă când mergi la sală

Pe lângă hainele de antrenament, în geanta de sport trebuie să mai lași loc și pentru câteva accesorii care fac parte din kitul obligatoriu al cuiva care vrea să se țină de sală. Iată-le pe cele mai importante dintre ele:

  • șosete de schimb – de preferat unele create special pentru activități sportive.
  • o sticlă de apă – sau o băutură pentru sportivi, dar niciodată o sticlă cu suc.
  • batoane proteice – te ajută să-ți reîncărci bateriile și te împiedică să te repezi în primul fast-food imediat ce ai ieșit de la sală.
  • prosoape – da, mai multe, pentru că nu e o idee bună să folosești același prosop în timpul workoutului și la final, când ieși de la duș.
  • deodorant – dacă abia faci loc unei ore de antrenament într-o zi deja plină, sunt șanse să nu mai ai când să treci pe acasă. Dușul îl poți face la sală, așa că un deodorant în geanta de sport e esențial.
  • unguent pentru dureri musculare – un antiinflamator poate fi salvator atunci când ai forțat nota și pleci pe brânci de la sala de antrenament.

Sfaturi utile înainte să te îndrepți spre sala de sport

Înainte să pleci de acasă, e bine să faci o scurtă trecere în revistă asupra ținutei și echipamentului pentru antrenament. Iată câteva sfaturi simple, dar deseori trecute cu vederea, care te vor feri de accidente și te vor ajuta să obții rezultate optime la sală.

  • Lasă bijuteriile acasă. Nu-și au rostul la sală și mai mult te încurcă.
  • Prinde-ți părul, dacă e cazul.
  • Nu purta haine din bumbac. În sala de sport nu e cel mai indicat material pentru că absoarbe transpirația, dar nu permite și evaporarea ei, așa cum fac materialele sintetice.
  • Nu alege haine prea strâmte sau prea largi. Hainele strâmte te vor ține – la propriu – pe loc, în timp ce o bluză prea largă te va incomoda.

La final, poate cel mai important sfat înainte să pleci la cumpărături este să nu faci rabat de la calitate. Vei scoate mai mulți bani din buzunar, dar hainele potrivite îți vor permite să te concentrezi mai mult la exercițiile pe care le ai de făcut și mai puțin la bătături sau la febră musculară.

Sursa foto: Shutterstock

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*
*